MultiDonnas Multipassionate grenzen bewaken

Hoe weet je nou waar je grens ligt, kun je dat voelen?

HOE VOEL IK MIJN GRENZEN?
De vraag die me het meest gesteld wordt als het gaat om het bewaken van je grenzen.

Grenzen kun je niet voelen in je hoofd, je kunt ze alleen maar voelen in je lichaam! Ik kan geen eenduidig antwoord geven over hoe jouw grenzen voelen, dat is voor iedereen anders. Bovendien zijn grenzen flexibel, de ene dag is niet de andere, de ene persoon is niet de andere.

Lichaam
Wat je kunt doen om je grenzen te voelen is terugkijken naar een recente situatie en jezelf afvragen: hoe voelde het toen het je teveel werd, waren er lichamelijke reacties merkbaar. Werd je onrustig, gestresst, geïrriteerd, voelde je ergens spanning, zwaarte of kramp, pijn? Misschien was het niet prettig om zulke lichamelijke reacties te voelen, maar als je ze kunt zien als waarschuwingssignalen, dan zijn ze heel nuttig. Ze laten je zien wanneer er grenzen overschreden worden. Door jezelf of door anderen.

Gedrag
Observeer ook je gedrag: zijn er verandering merkbaar, word je prikkelbaarder, slaap je slechter, pieker je meer, erger je je sneller aan een collega dan anders. Het kunnen allemaal signalen zijn dat je je grenzen overschreden hebt. Je lichaam geeft aan, nu is het genoeg geweest en vraagt eigenlijk aan je om in te grijpen. Om het woord NEE vaker te gaan gebruiken.

Wat heb je nodig om je grenzen te voelen?

3 minuten adempauze:

1e minuut: Hoe gaat het nu met je? Kijk welke gedachtes er zijn, wat voel je en wat vertelt je lichaam je? Je hoeft niets te veranderen, alleen maar waarnemen.

2e minuut: Volg je ademhaling, hoe deze naar binnen stroomt via je mond naar je longen en weer terug naar buiten. Voel je de ademhaling in je buik, je borst, je rug?

3e minuut: Ga met je aandacht naar je hele lichaam. Tot waar kun je de ademhaling voelen, hoe zit je op de stoel, voel je je voeten op de grond, je rug tegen de leuning. Scan zo heel je lichaam.

Je wordt je met deze oefening heel bewust van je lichaam, je stapt uit je hoofd en voelt wat er is, wat je nodig hebt. Deze oefening kun je heel gemakkelijk doen op je werk. Je kunt je ogen sluiten maar als dat lastig is, houd je je ogen open en kijk je naar één punt.

Leer je lichaam beter kennen. Het bevat zoveel waardevolle informatie.

Dionne

P.S. Ken je de online training al voor het bewaken van je grenzen?
Een module gaat over lichaamswijsheid.

Avatar

Dionne Hendriks

In love with The Multipassionate Way of Life. Pionier en oprichtster van het platform MultiDonnas.nl, The place to go voor vrouwelijke Multipassionates. Life & Business coach & Fotograaf.

Dionne Hendriks

In love with The Multipassionate Way of Life.
Pionier en oprichtster van het platform MultiDonnas.nl, The place to go voor vrouwelijke Multipassionates.
Life & Business coach & Fotograaf.

Scroll naar top